dinsdag 6 november 2012

de symboliek die de koninginnepage mij liet zien

Op wat voor ons een heel gedenkwaardige dag zou worden, riep Bert mij vanwege een prachtige vlinder die hij zag op onze buddleja davidii. Met de camera in de hand ging ik ga naar beneden. Deze vlinder was inderdaad erg mooi en ik herinnerde mij dat ik die als kind zijnde al zo prachtig vond. Boven had ik vanaf de veranda toch een beter uitzicht op de struik en de vlinder. Gauw probeerde ik foto's te maken wat niet meeviel vanwege het tegenlicht en de wind zorgde er voor dat de bloemen geen moment echt stil hingen.
De vlinder bewoog van bloem naar bloem, maakte af en toe even een rondje en terwijl ik dacht dat ze weg zou vliegen, kwam ze toch weer terug bij de bloemen waar ze het nu op had voorzien. Het was zo genieten van dit prachtige schouwspel! Ik zag dat de vlinder beschadigd was, maar toch was het in haar functioneren niet te merken.
Nadat ze opnieuw een rondje ging vliegen, keerde ze niet terug naar de bloemen van onze struik, maar vloog omhoog over het dak heen, uit ons zicht. Het leek alsof ze rechtstreeks naar de hemel ging.

Eenmaal binnen zocht ik naar afbeeldingen van vlinders, want ik wist niet meer hoe deze heette. Het bleek de Koninginnepage te zijn. Het is een van de grootste vlinders die af en toe in België en Nederland worden gevonden. In het grootste deel van westelijk en noordelijk Europa is het een zeldzame, zwervende soort. Heel bijzonder dat wij haar nu zagen, juist in het jaar dat er zo weinig vlinders zijn gesignaleerd.

Aangezien we vakantie hebben en rust noodzakelijk is, begon ik automatisch over de vlinder te mijmeren. Ik heb het eens aangehaald in het onderwijs wat ik gaf tijdens een van onze Celebrate Recorvery diensten.
Een mooie vlinder was eens een rups.....Als jij Jezus hebt aangenomen als jouw Verlosser, dan ontstaat er iets nieuws. Jij bent nog steeds dezelfde, maar toch verandert er iets. Er ontstaat een soort metamorfose, een nieuwe schepping! Je kunt het vergelijken met een rups die een vlinder wordt. De bodembewoner ‘rups’ weeft een cocon waarin hij zich helemaal inpakt. Binnenin die cocon vindt een prachtig groeiproces plaats, een metamorfose, waaruit een nieuw schepsel tevoorschijn komt: de vlinder. Eens was hij gebonden aan de grond, of dicht bij de grond, nu kan hij boven de aarde uitstijgen. Hij kan het leven bekijken vanuit de lucht, vanuit een heel ander perspectief. Op dezelfde manier kun jij, als je in Christus Jezus een nieuwe schepping bent geworden, jezelf gaan zien zoals God je ziet! Waar denk je dan aan als je een vlinder ziet? Wat een prachtige getransformeerde rups? Nee, ik denk het niet. Het wás een rups, maar het is een nieuwe schepsel geworden en daarom zie je hem ook zoals hij nu is: een vlinder.
Zo ziet God ons ook als Zijn nieuwe schepping. Ook al gedraag je je niet steeds als een vlinder en kruip je rond met je oude rupsvriendjes, toch zul je nooit meer een rups zijn! (Naar het boek van Bob George, echt Christendom)
Die metamorfose hoeven we niet vanuit onszelf doen, maar God heeft ons de Heilige Geest gegeven die ons daarbij helpt.  
Jezus Christus is de Koning van het hemelse rijk waar wij ons naar uitstrekken, wij als zijn volgelingen zijn Zijn bruid. De bruid wordt dus de koningin. Deze koninginnepage was beschadigd, maar kon nog wel goed funsctioneren. Zijn ook wij vaak niet beschadigd? Meestal kunnen we nog goed functioneren, ondanks onze beschadigingen. De Bruid in Hooglied, kwam beschadigd uit de strijd te voorschijn, leunend op de arm van haar geliefde.
De vlinder vloog omhoog, richting de zon en zo mogen ook wij opzien en ons keren naar de Zo(o)n, die onze Bruidegom is, onze Koning tot in Eeuwigheid.

1 opmerking:

  1. Heel mooi! je had hem eerste ergens anders staan toch?

    http://kostbaar.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen